tirsdag 28. september 2010

VERDENS BESTE BRØD

Nå har vi fått en herlig trend her på Skogmo. For nylig kom min søte nabo med nybakt brød i hånden til meg. Det smakte himmelsk, og så lettvint at selv jeg hoppet på bølgen. Innkjøpt på handleturen de ingredienser som trengtes, og nå serveres hjemmebakt hver dag her hos oss.

SÅ lettvint og greit. Kjempe-sundt, og jeg tilføyer CHIAS som jeg har blitt anbefalt også spesielt for kresne barn som trenger litt ekstra i kosten. Jeg tilføyer i yogurten, lasagnen, gryterett eller blander ut i et glass appelsinjuice. Dagens tankevekker som gir en god magefølelse for meg, når også barna får i seg.
Planterikets beste Omega3 kilde.

Chia er et slimdannende frø, slik som linfrø. Dette kan være fordelaktig på flere måter: Hvis du har diare eller er dårlig i magen kan du avhjelpe tarmen ved å spiser chiafrø. Chiafrøene vil suge opp væske. Denne oppsugningsevnen skyldes mukoploysakkaridene som er i frøene. Disse mukopolysakkaridene bygger opp en slimhinne i tarmveggen som hemmer sykdomsfremkallende bakterier.

Chiafrø gjør at blodsukkeret ikke stiger så fort. Opptaket av karbohydrater forsinkes ved at det i tarmen blir en slags 'slimbarriere' å komme igjennom. Frøene svulmer opp og vil ta en del plass i mage/tarmsystemet. Det kan gi en metthetsfølelse, som kan være gunstig hvis du skal legge opp et kosthold for å gå ned i vekt. kilde:
www.sabona.no

4 egg
1/2 boks creme fraiche/kesam
1 1/2 ss bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
50 g sesamfrø
45 g solsikkekjerner
3 ss olje

Pisk eggene lett og bland inn creme fraiche og olje.
Tilsett de tørre ingredienser.
Deigen skal ha en kladdete konsistens.
Ha bakepapir i en vanlig brødform.
Stek brødet på 180* grader i 45-55 min nederst i ovnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar